Cofnięcie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa przewoźnika kolejowego

Jesteś przewoźnikiem kolejowym i wobec Twojego przedsiębiorstwa Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął kontrolę, której zakres dotyczy współdziałania czynników ludzkich i organizacyjnych w obrębie systemu zarządzania bezpieczeństwem?

Jeżeli tak, to pewnie wiesz, że do zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego należy nadzór nad podmiotami których działalność ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego i bezpieczeństwo eksploatacji kolei, a do jego kompetencji należy wydawanie, przedłużanie, aktualizacja, ograniczanie i cofanie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa oraz prowadzenie i aktualizacja rejestrów tych dokumentów.

To właśnie na spełnianiu przez Twoje przedsiębiorstwo warunków jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa prawdopodobnie skupi się wszczęta kontrola, a jej następstwem, o ile wypadnie negatywnie, może być wydanie przez Prezesa UTK decyzji o ograniczeniu albo cofnięciu wydanego przez siebie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa – w sytuacji, gdy zostanie stwierdzone, że firma jako przewoźnik kolejowy przestała spełniać warunki jego wydania, zgodnie z art. 18bf ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym.

Co więc robić w sytuacji kontroli?

Nazywam się Jan Grubizna i jestem adwokatem prowadzącym kancelarię adwokacką w Gliwicach. W mojej karierze wspierałem przedsiębiorców z branży kolejowej w prowadzeniu spraw dotyczących jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa przed Prezesem UTK. Jeżeli jesteś zainteresowany wspomnianym tematem zapraszam do dalszej lektury artykułu.

Przebieg kontroli prezesa urzędu transportu kolejowego

Po pierwsze kontrola realizowana przez Prezesa UTK nie stanowi jeszcze, że zostanie wydana jakakolwiek decyzja – jeżeli Twoja firma współpracuje z Urzędem Transportu Kolejowego i jest pewna spełniania wszystkich wymagań, kontrola nie powinna przynieść negatywnych konsekwencji.

Po drugie, nawet w sytuacji, gdy zostaną stwierdzone pewne uchybienia, przed wydaniem decyzji Prezes UTK powinien przeprowadzić pełne postępowanie administracyjne – zgodnie bowiem z art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.

Zastrzegam jednak, że nie zawsze wydanie decyzji poprzedzone zostanie przez Prezesa UTK prowadzeniem postępowania administracyjnego – zgodnie z art. 10 §2 KPA Prezes UTK może uznać za konieczne odstąpienie od czynnego udziału Twojej firmy w postępowaniu administracyjnym, np. z uwagi na to, że w toku prowadzonej kontroli stwierdzone zostanie, że skala naruszeń jest tak istotna, że należy natychmiast wyeliminować zagrożenie stwarzane przez występujące braki.

Wtedy decyzja, o ile zostanie wydana przez Prezesa UTK, oparta będzie na pozyskanych przez organ dokumentach uzyskanych w toku prowadzonej kontroli – stąd kontrola jest tak istotna i może przesądzić o dalszych losach Twojej firmy.

Po trzecie, sama ustawa o transporcie kolejowym pośrednio wskazuje, że możesz podjąć działania naprawcze, jeżeli zostały stwierdzone pewne uchybienia – w szczególności dotyczy to okresu, w którym prowadzona jest kontrola. Wiedząc więc o potencjalnych naruszeniach – podejmij działania mające na celu uzyskanie stanu zgodnego z prawem i zasadami dotyczącymi jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa albo postaraj się zminimalizować zakres nieprawidłowości.

Działania najlepiej podejmij jednak przed kontrolą, ponieważ jest to obowiązek posiadacza jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa.

Na czym więc się skupić i czego dokładnie będzie dotyczyć kontrola?

Jakie dokładnie cechy ma jednolity certyfikat bezpieczeństwa?

Pamiętaj, że jednolitym certyfikatem bezpieczeństwa, na podstawie art. 4 pkt 18a ustawy o transporcie kolejowym, jest dokument potwierdzający istnienie dwóch elementów w postaci:

  • ustanowienia przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem;
  • możliwość bezpiecznego prowadzenia działalności w planowanym obszarze działalności;

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w wydawanych przez siebie decyzjach stoi na stanowisku, że brak posiadania przez przewoźnika kolejowego zgodnego z prawem i funkcjonującego systemu zarządzania bezpieczeństwem powoduje konieczność stwierdzenia, że nie istnieje możliwość bezpiecznego prowadzenia działalności na obszarze danego państwa członkowskiego, co zwykle uzasadnia wydanie decyzji o ograniczeniu lub cofnięciu jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa.

System zarządzania bezpieczeństwem a jednolity certyfikat bezpieczeństwa

W toku kontroli Urząd Transportu Kolejowego skupiać będzie się więc na systemie zarządzania bezpieczeństwem i jego elementach, w szczególności tych zewnętrznych, do których to elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem, zgodnie z art. 17a ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, należą:

  • polityka bezpieczeństwa zatwierdzona przez zarządcę lub przewoźnika kolejowego i przekazana wszystkim osobom zatrudnionym;
  • procedury służące osiąganiu istniejących, nowych i zmienionych norm technicznych i operacyjnych lub innych warunków ustanowionych w TSI, właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei, lub w decyzjach organów;
  • procedury służące do zapewnienia zgodności z normami i innymi warunkami pojazdów kolejowych w całym cyklu ich życia oraz podsystemów lub składników interoperacyjności w okresie ich użytkowania;
  • programy szkolenia personelu, w tym ustalenia dotyczące stanu zdrowia fizycznego i psychicznego, dla zapewnienia utrzymania kompetencji personelu i odpowiedniego wykonywania zadań, aby kompetencje personelu były utrzymywane;
  • ustalenia zapewniające odpowiedni dostęp do informacji w ramach organizacji oraz umożliwiające wymianę informacji między organizacjami działającymi w ramach danego systemu kolei;
  • procedury i metody określania ryzyka, przeprowadzania ocen ryzyka i stosowania środków kontroli ryzyka, w sytuacjach kiedy zmiana warunków prowadzenia działalności lub wprowadzenie nowego materiału powoduje nowe ryzyko dla infrastruktury lub interfejsu człowiek – maszyna – organizacja;
  • procedury i wzory dla dokumentowania informacji dotyczących bezpieczeństwa i wskazanie procedury ustalającej sposób nadzoru nad ważnymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa;
  • procedury zapewniające, aby zaistniałe wypadki i incydenty, inne niebezpieczne zdarzenia oraz wypadki, których uniknięto, były zgłaszane, badane i analizowane oraz aby były podejmowane niezbędne środki zapobiegawcze;
  • przyjęte plany działania, alarmowania i informowania w sytuacji awaryjnej, uzgodnione z Prezesem UTK;
  • ilościowe i jakościowe cele organizacji dla utrzymania i polepszenia bezpieczeństwa oraz plany i procedury realizacji tych celów;
  • postanowienia dotyczące okresowych wewnętrznych audytów systemów zarządzania bezpieczeństwem.

Poza aspektami zewnętrznymi, musisz pamiętać, że systemu zarządzania bezpieczeństwem muszą być udokumentowane przez przewoźnika kolejowego i muszą posiadać cechy, o których mowa w art. 17a ust. 1 i 2 ustawy o transporcie kolejowym.

Systemy zarządzania bezpieczeństwem, muszą więc m.in.:

  • określać podział odpowiedzialności w strukturach organizacyjnych za procesy wykonywane w ramach systemu zarządzania bezpieczeństwem;
  • wskazywać, w jaki sposób kierownictwo zapewnia kontrolę na różnych poziomach struktury organizacyjnej oraz jaki jest udział w tej kontroli osób zatrudnionych i ich przedstawicieli;
  • opisywać, w jaki sposób jest zapewniane ciągłe doskonalenie systemu zarządzania bezpieczeństwem;
  • zapewniać nadzór nad wszystkimi ryzykami związanymi z prowadzoną działalnością, łącznie z ryzykiem podwykonawców, dostawców materiałów i usług, ryzykiem społecznym oraz ryzykiem działalności innych podmiotów;
  • obejmować wszelkie inne elementy konieczne do uwzględnienia ryzyka dla bezpieczeństwa, zgodnie z oceną ryzyka dotyczącą ich własnej działalności;
  • określać konieczność wdrażania niezbędnych środków kontroli ryzyka;
  • zapewniać informowanie innych podmiotów, mających potencjalny wpływ na bezpieczeństwo systemu kolei Unii, o niezbędnych do wdrożenia środkach kontroli ryzyka;
  • być stale rozwijane, w celu koordynacji procedur awaryjnych zarządcy, ze wszystkimi przewoźnikami kolejowymi działającymi na danej infrastrukturze oraz ze służbami ratunkowymi i innymi podmiotami, które mogłyby być zaangażowane w razie sytuacji awaryjnej.

Brak wyżej wskazanych elementów lub cech systemu zarządzania bezpieczeństwem może sprawić, że w następstwie przeprowadzonej kontroli Prezes UTK może stwierdzić brak spełniania przez przewoźnika kolejowego wymagań określonych w załączniku I do rozporządzenia 2018/762 i wydać decyzję na podstawie z art. 18bf ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, o ograniczeniu lub cofnięciu wydanego przez siebie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa.

Podsumowanie – czy od cofnięcia jednolitego certyfikatu można się odwołać?

Co w sytuacji, gdy podjęte działania nie przyniosły skutku, a Prezes UTK wydał wobec Twojej firmy decyzję, o której mowa w art. 18bf ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, w której ograniczył albo cofnął wydany przez siebie jednolity certyfikat bezpieczeństwa?

Nie wszystko stracone – możesz złożyć do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, alternatywnie możesz wnieść skargę na wydaną decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Prezesa UTK.

Jeżeli po przeczytaniu artykułu chciałbyś skonsultować swoją sprawę z adwokatem, który ma doświadczenie w sprawach związanych z jednolitym certyfikatem bezpieczeństwa lub uzyskać pomoc w kwestii złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego lub skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego – zapraszam do kontaktu.

Prowadzona przeze mnie – Kancelaria Adwokacka Adwokata Jana Grubizny w Gliwicach, świadczy usługi na obszarze całego Śląska i Opolszczyzny oraz online na terenie całego kraju. Z chęcią pomogę Ci w postępowaniu przed Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego.

Sprawdź moją ofertę tutaj: Oferta kancelarii adwokackiej w Gliwicach.

    Potrzebujesz adwokata dla swojej firmy?

    Podziel się wiedzą, udostępnij

    Pomoc prawna - Wycena sprawy

    Zapytaj o koszt rozwiązania Twojego problemu prawnego

    Wypełnij formularz, a w ciągu 24h otrzymasz dopasowaną wycenę Twojej sprawy.

    Wolisz omówić swój problem przez telefon?

    Dane kontaktowe
    Wiadomość

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Kancelarię Adwokacką Jan Grubizna. Podanie przez Ciebie danych jest niezbędne do obsługi Twojego zapytania. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

    Wolisz omówić sprawę przez telefon?

    Przeczytaj również

    Prawo opcji w umowie handlowej – jak je sformułować, aby uniknąć sporów

    Prawo reklamy w Polsce – czy każda reklama jest zgodna z prawem?

    Odpowiedzialność członka zarządu spółki z o.o. – czy spółka może pozwać prezesa za złe zarządzanie?