Prawo reklamy w Polsce – czy każda reklama jest zgodna z prawem?

Prowadzisz firmę i chciałbyś zwiększyć sprzedaż swoich produktów lub usług? Bez dwóch zdań potrzebujesz do tego reklamy i działań marketingowych.

Jak wobec tego reklamować się w sposób zgodny z prawem, aby nie narazić się na nieprzyjemności? Czy każda reklama jest zgodna z prawem?

Nazywam się Jan Grubizna i jestem adwokatem prowadzącym kancelarię w Gliwicach. Od początku mojej kariery zawodowej doradzam firmom marketingowym w prowadzeniu kampanii reklamowych oraz promocyjnych.

Poniżej postaram się przedstawić najważniejsze zasady prawne dotyczące reklam, które wynikają z polskiego prawa. Zapraszam do lektury.

Co to jest reklama?

Zacznijmy od początku, od tego czym w ogóle jest reklama. Reklamą, zgodnie z powszechnym jej rozumieniem, jest rzecz lub działanie, mające na celu przekonanie klientów do skorzystania z konkretnych usług lub zakupu danego towaru.

A jak to wygląda w prawie? To zależy. Niestety polskie prawo wprowadza co najmniej kilka różnych definicji reklamy, które porozrzucane zostały po kilku ustawach.

Mamy więc m.in. definicję reklamy w ustawie o radiofonii i telewizji – zgodnie z którą reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja.

Mamy również odrębne definicje reklamy porozrzucane w ustawach bardziej szczegółowych – np. w ustawie prawo farmaceutyczne – w zakresie dotyczącym reklamy leków, w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w zakresie dotyczącym reklamy alkoholu, czy też w różnych aktach prawa europejskiego.

Brak jednolitej definicji pojęcia reklamy powoduje, że prowadząc biznes, z dalece posuniętej ostrożności (zwrot bardzo modny u prawników) powinieneś przede wszystkim zweryfikować, czy dla danego rodzaju produktu lub usługi nie ma przypadkiem odrębnej definicji reklamy.

Dlaczego? Po prostu, może Ci to oszczędzić wielu problemów, a w przypadku niektórych produktów – rozmowy z prokuratorem.

Dla przykładu – reklamą napoju alkoholowego będzie już samo publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napoju alkoholowego lub symboli graficznych z nim związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych.

Reklama alkoholu obarczona jest licznymi regulacjami, a częściowo zakazana – za złamanie tych reguł grozi grzywna od 10 000 do 500 000 złotych.

Dlatego zawsze lepiej skonsultować swój pomysł na reklamę z prawnikiem – być może dzięki temu unikniesz problemów.

Prawo reklmay – podstawowe zasady reklamy zgodnej z prawem

Ale dobrze – Twój produkt lub usługa nie podpadają pod żadną szczególną kategorię. Co wtedy? Czy stosowane przez Ciebie reklamy mogą mieć dowolną treść, wygląd i formę?

Mimo tego, że Twój produkt nie podlega pod żadną szczególną kategorię, nie oznacza to, że jego reklama może wyglądać w dowolny sposób. Polskie prawo, w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wprowadza podstawowe reguły dotyczące reklam, niezależnie od tego, jakiego produktu dotyczy reklama.

Ustawa co prawda ma chronić zdrową konkurencję – jak wskazuje jej nazwa i ma zwalczać czyny nieuczciwej konkurencji, ale niewątpliwie akurat w kwestii reklamy ma ona bardzo pro konsumenckie brzmienie.

Czynem nieuczciwej konkurencji zgodnie ze wspominaną ustawą, zgodnie z art. 16 wspomnianej ustawy będzie w szczególności reklama:

  • sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
  • wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;
  • odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
  • sprawiająca wrażenie neutralnej informacji;
  • ingerująca w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

Wyżej wskazany katalog stanowi przykład najbardziej rażących działań reklamowych, których należy unikać, aby nie naruszyć ustawy i wyznacza on ramy, poza które nie powinna wykraczać reklama.

Zasady dotyczące reklamy w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym

Zaznaczam jednak, że jako czyn nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane także inne reklamy, a więc w sytuacji gdy reklama stanowi działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Poza ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przepisy dotyczące reklamy znajdują się także w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Za reklamę stanowiącą nieuczciwą praktykę rynkową może zostać uznana reklama, która:

  • jest kryptoreklamą, i polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta;
  • polega na zamieszczaniu lub zalecaniu zamieszczania innym nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcanie opinii lub rekomendacji konsumentów w celu promowania produktów;
  • zawiera twierdzenia, że produkt będzie dostępny jedynie przez bardzo ograniczony czas lub że będzie on dostępny na określonych warunkach przez bardzo ograniczony czas, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, w celu nakłonienia konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji dotyczącej umowy i pozbawienia go możliwości świadomego wyboru produktu;
  • zawiera twierdzenia, że opinie o produkcie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli, mimo że przedsiębiorca ten nie podjął uzasadnionych i proporcjonalnych kroków, aby sprawdzić, czy opinie te pochodzą od tych konsumentów;
  • polega na reklamowaniu produktu podobnego do produktu innego przedsiębiorcy w sposób celowo sugerujący konsumentowi, że produkt ten został wykonany przez tego samego przedsiębiorcę, jeżeli jest to niezgodne z prawdą;
  • zawiera twierdzenia, że organizowany jest konkurs lub promocja z nagrodami, a następnie nieprzyznanie opisanych nagród lub ich odpowiedniego ekwiwalentu;
  • zawiera twierdzenia, że przedsiębiorca wkrótce zakończy działalność lub zmieni miejsce jej wykonywania, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.

Podsumowanie prawo reklamy – czy każda reklama jest zgodna z prawem

Powyżej przedstawione regulacje reklamy w polskim prawie stanowią podstawy, o których należy pamiętać przy tworzeniu reklam i planowaniu kampanii marketingowych, ponieważ znajdują one zastosowanie do wszystkich kategorii produktów lub usług.

Jednocześnie ponownie przypominam, że w przypadku niektórych produktów – np. alkoholu, lekarstw czy też wyrobów medycznych, prawodawca wprowadził ostrzejsze reguły i zasady dotyczące reklamy, stąd przed stworzeniem reklamy polecam konsultację z prawnikiem.

W szczególności z uwagi na to, że zgodnie np. z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował.

Jeżeli po przeczytaniu artykułu chciałbyś skonsultować swoją sprawę z adwokatem, który ma doświadczenie w sprawach związanych z marketingiem lub reklamami – zapraszam do kontaktu.

Prowadzona przeze mnie – Kancelaria Adwokacka Adwokata Jana Grubizny w Gliwicach, świadczy usługi na obszarze całego Śląska i Opolszczyzny oraz online na terenie całego kraju. Z chęcią pomogę Ci w kwestii zgodnego z prawem przygotowania reklamy lub akcji marketingowej.

Moją ofertę znajdziesz tutaj: Oferta kancelarii adwokackiej w Gliwicach.

Potrzebujesz adwokata dla swojej firmy?

Podziel się wiedzą, udostępnij

Pomoc prawna - Wycena sprawy

Zapytaj o koszt rozwiązania Twojego problemu prawnego

Wypełnij formularz, a w ciągu 24h otrzymasz dopasowaną wycenę Twojej sprawy.

Wolisz omówić swój problem przez telefon?

Dane kontaktowe
Wiadomość

Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Kancelarię Adwokacką Jan Grubizna. Podanie przez Ciebie danych jest niezbędne do obsługi Twojego zapytania. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Wolisz omówić sprawę przez telefon?

Przeczytaj również

Prawo opcji w umowie handlowej – jak je sformułować, aby uniknąć sporów

Cofnięcie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa przewoźnika kolejowego

Odpowiedzialność członka zarządu spółki z o.o. – czy spółka może pozwać prezesa za złe zarządzanie?